Odpowiedni profil masztu

Masz jest najważniejszym elementem na naszym jachcie. Powinien cechować się odpowiednią sztywnością i wytrzymałością, żeby nie złamał się podczas kryzysowej pogody. Z drugiej strony nie powinien być zbyt sztywny i ciężki, bo utrudni to nam żeglowanie. Istotą masztu jest adekwatny profil czyli kształt przekroju poprzecznego.

Znaczenie masztu

Grubość profilu masztu ma duże znaczenie dla osiągów jachtu. Jeśli porównamy biegunowo zestawy maszt-żagiel o stałym wybrzuszeniu z biegunową żagla bez masztu okazuje się, że nie tylko grubość ma znaczenie ale także sposób jak są między sobą połączone.

Rodzaje profili masztowych

Na rynku dostępne jest kilka profili masztowych wykonanych ze stopów aluminium. Mają różne przekroje: prostokątne, paraboliczne, eliptyczne oraz kołowe. Niezawodność grota jest związana z cieniem aerodynamicznym wytwarzanym przez maszt. Przeszkadza on w opływie na większym lub mniejszym obszarze na nawietrznej i zawietrznej grota jednocześnie tworząc pęcherz powietrzny z wirem wewnątrz. Ten cień zależy od kształtu profilu. Okazuje się, że przy samym przekroju czołowym największy cień stwarza profil prostokątny, nieco mniejszy- profil kołowy z zewnętrzną likszparą, a jeszcze mniejszy- kroplowy z wewnętrzną likszparą i profil eliptyczny.

Który profil jest najlepszy?

Biorąc pod uwagę modele żagli z dwoma różnymi profilami- parabolicznym i eliptycznym o takich samych wartościach osi wzdłużnych i poprzecznych. Według eksperymentu maszt paraboliczny dużo mniej zakłóca opływ, niż masz eliptyczny. Zestaw z masztem parabolicznym jest o 1/3 większa od zestawu z masztem eliptycznym. Najlepsze efekty uzyskano, gdy zamocowano żagiel na krawędzi masztu parabolicznego.

Przy takim zamocowaniu opływ na stronie zawietrznej, czyli ssącej stronie zestawu przebiega bez zakłóceń, a podciśnienie powstaje już na powierzchni masztu. Dzieje się tak kosztem wzrostu długości i szerokości obszaru, martwego powietrza na nawietrznej przymasztowej stronie żagla. Jednak wir, który tam cyrkuluje nie ma zbyt dużego wpływu na siłę aerodynamiczną i opór żagla.

Najlepszą propozycją co do łączenia jest postawienie obrotowego masztu o wydłużonym profilu kroplowym z paraboliczną końcówką. Daje on najlepsze osiągnięcia w aspekcie współczynnika siły nośnej więc doprowadza do najbardziej optymalnego wykorzystania możliwości naszego jachtu.